Compensatie van geschatte CO2-uitstoot
  • Met wie op reis?
  • Welke activiteiten?
  • Welke periode?

Albanië is het laatste, onontdekte land van Europa

Door Evaneos, op

Voor de mensen die Albanië nog niet kennen, Albanië is het laatste, onontdekte land van Europa, gelegen tussen Montenegro en Griekenland en aan de Adriatische zee in het noorden en de Ionische Zee in het zuiden.
Albanië is het laatste, onontdekte land van EuropaAlbanië is het laatste, onontdekte land van EuropaAlbanië is het laatste, onontdekte land van EuropaAlbanië is het laatste, onontdekte land van Europa

Albanië heeft toeristen veel te bieden zoals adembenemende uitzichten naar en van de talrijke Albanese Bergen (De Albanese Alpen genoemd), prachtige ongerepte stranden met kristalhelder water, tongstrelende gerechten (met de laagste prijzen in heel Europa), aangenaam Mediterraan klimaat, unieke cultuur en tradities en vriendelijke bevolking.

Ontdek de prachtige Albanese Alpen en de dorpjes Valbona en Theth

Graag vertel ik over de prachtige Albanese Alpen en de dorpjes Valbona en Theth. Vanuit de noordelijkste stad van Albanië, Shkodra, vertrekken naar Valbona en de gelijknamige vallei. Deze rit begint met een 2 uur durende rit door de heuvels naar Koman, de beginplaats van de adembenemende boottocht van Koman naar Fierze, ook wel de boottochten door de fjorden van Albanië genoemd.

Valbonë is een plaats in de deelgemeente Margegaj van de Albanese stad Tropojë.Valbonë is een plaats in de deelgemeente Margegaj van de Albanese stad Tropojë.Valbonë is een plaats in de deelgemeente Margegaj van de Albanese stad Tropojë.Valbonë is een plaats in de deelgemeente Margegaj van de Albanese stad Tropojë.
Valbonë is een plaats in de deelgemeente Margegaj van de Albanese stad Tropojë.

Na ongeveer 2,5 uur komen we aan in Fierze en vanuit hier is het nog een uurtje rijden door de vallei naar het dorpje Valbona waar de gastvrijheid (en het heerlijke, verse eten) op ons wacht. Hier kunnen we vanuit het guesthouse een mooie wandeling door de bergen maken.

Open vlaktes en de bergtop tussen Valbona en Theth

De volgende dag vertrekken we direct naar het volgende prachtige bergdorpje, namelijk Theth. Dit doen we allemaal te voet met paarden voor de baggage en de eigenaar van de paarden als “gids”. De wandeling duurt ongeveer 6-8 uur en brengt ons langs prachtige bossen, open vlaktes en de bergtop tussen Valbona en Theth. Onderweg zijn er verschillende bergbarretjes waar we eventueel kunnen stoppen voor een heerlijk kopje bergthee of een biertje, waterflesjes kunnen we onderweg overal in de beekjes vullen.

Na aankomst in Theth en bij ons prachtige guesthouse zeggen we gedag tegen de gids en zijn paarden die in ongeveer 3 uur weer terug naar Valbona loopt.Na aankomst in Theth en bij ons prachtige guesthouse zeggen we gedag tegen de gids en zijn paarden die in ongeveer 3 uur weer terug naar Valbona loopt.Na aankomst in Theth en bij ons prachtige guesthouse zeggen we gedag tegen de gids en zijn paarden die in ongeveer 3 uur weer terug naar Valbona loopt.Na aankomst in Theth en bij ons prachtige guesthouse zeggen we gedag tegen de gids en zijn paarden die in ongeveer 3 uur weer terug naar Valbona loopt.

De volgende dag gaan we met de 4x4 van het guesthouse naar het “blauwe oog” van Theth waar we ook kunnen lunchen en hierna rijden we terug naar het dorpje waar we een raki tasting kunnen doen, heerlijke zelfgemaakte drank van verschillende kruiden.

Hoogtepunt is een bezoek aan het Blauwe Oog van Theth.Hoogtepunt is een bezoek aan het Blauwe Oog van Theth.Hoogtepunt is een bezoek aan het Blauwe Oog van Theth.Hoogtepunt is een bezoek aan het Blauwe Oog van Theth.
Hoogtepunt is een bezoek aan het Blauwe Oog van Theth.
Theth is een plaats in de deelgemeente Shalë van de Albanese stad Shkodër.Theth is een plaats in de deelgemeente Shalë van de Albanese stad Shkodër.Theth is een plaats in de deelgemeente Shalë van de Albanese stad Shkodër.Theth is een plaats in de deelgemeente Shalë van de Albanese stad Shkodër.
Theth is een plaats in de deelgemeente Shalë van de Albanese stad Shkodër.

Vanuit hier lopen we door het dorp (en langs de prachtige kerk) terug naar het guesthouse.

Tirana is de hoofdstad en veruit de grootste stad van Albanië

Na het ontbijt vertrekken we weer richting Tirana, ook dit is weer een echt avontuur omdat het eerste 1,5 uur niet geasfalteerd is, maar wel echt prachtig en een hele belevenis!

Jorik
Reisbureau van

Nederlandstalige reisagent in Albanië
50 beoordelingen

Albanië heeft zoveel meer te bieden dan de bergen, ontdek ook de prachtige stranden, UNESCO plaatsen en unieke steden!

Prachtig berggebied in Berat, Centraal-Albanië.Prachtig berggebied in Berat, Centraal-Albanië.Prachtig berggebied in Berat, Centraal-Albanië.Prachtig berggebied in Berat, Centraal-Albanië.
Prachtig berggebied in Berat, Centraal-Albanië.
Apollonia was een Griekse kolonie in Illyrië.Apollonia was een Griekse kolonie in Illyrië.Apollonia was een Griekse kolonie in Illyrië.Apollonia was een Griekse kolonie in Illyrië.
Apollonia was een Griekse kolonie in Illyrië.
Sarandë is een stad aan de Ionische Zeekust in het zuiden van Albanië in de prefectuur Vlorë.Sarandë is een stad aan de Ionische Zeekust in het zuiden van Albanië in de prefectuur Vlorë.Sarandë is een stad aan de Ionische Zeekust in het zuiden van Albanië in de prefectuur Vlorë.Sarandë is een stad aan de Ionische Zeekust in het zuiden van Albanië in de prefectuur Vlorë.